Direktlänk till inlägg 18 december 2012

Faktatext LCHF

Av André Aldenhov - 18 december 2012 14:35

Jag gick ner nästan 20 kilo under 16 veckor. Jag höll mig förhållandevis strikt till att ha en så jämn nedgång som möjligt, 1 kilo/ vecka. Det ”experimentet” gick ut på var att ta reda på om man kan göra en KRAFTIG viktminskning på LCHF-diet samtidigt som man tränar någotsånär hård tyngdlyftningsträning. Jag har tidigare i karriären gjort några liknande viktminskningar, men ville göra jämförelsen med LCHF-metoden. Olika felkällor för detta är att jag inte befinner mig i elitstadiet av min karriär längre, att åldern i sig (mer än 15 år sedan jag gjorde en sådan viktminskning) kan ställa till problem mm. Det jag försöker säga är att slutsatserna jag kommit fram till naturligtvis är fullständigt ovetenskapligt uppbyggda och HELT baserade på mina egna upplevelser och erfarenheter enligt en alltgenom subjektiv bedömning. Dock är mina tidigare erfarenheter på området relativt omfattande varför min åsikt/slutsats kan vara av visst intresse.

Den första delen av viktnedgången ( 6-8 kilo) var att betrakta som i det närmaste helt utan negativa effekter, snarare så att man upplevde en viss snabbhetsökning (vilket man ju även får som effekt vid vilken typ av viktnedgång som helst). Den positiva effekten med att man äter mycket ( och gott!!) var påtaglig! Humöret var på topp och man hade gott om energi att träna på. Dock kom efter ca 6 veckor (och ungefär lika många kilon) dom första tecknen på att repsträningen började bli jobbig att upprätthålla. Inget problem för just mig sett till hela testet, eftersom jag kör extremt singelinriktad träning i takt med att jag närmar mig tävlingsform. En metod som säkert en del har sin åsikt om(även jag såklart) men det spelar ingen större roll för testet som helhet.

Andra delen (9-15 kilo) började effekterna bli påtagliga i repsträning, men även maxstyrkan (framförallt i knäböj)  började försvinna. Toppresultaten sjönk här ca 20 kilo jämfört med före viktnedgång. Bör dock påpekas att detta är fullt logiskt och naturligt vid all större viktnedgång. Vid en så låg minskning iresultat som möjligt kan man fortfarande nått en kvalitativ ökning, vilket är målet! Musklerna började ömma mer och mer, dock inga större problem med muskelfästen kring knäled mm, vilket jag upplevt vid tidigare viktnedgång(fast det kan ju även berott på att jag då lyfte på avsevärt tyngre vikter).

Sista delen blev (precis som vid all kraftig viktnedgång) ganska slitsam och darrig. Tappade en hel del av trycket på slutet och upplevde sedan under själva tävlingen att energin var HELT SLUT efter rycket trots att jag fyllt på lagom och bra med energi efter invägning.


Jag väljer att i denna text enbart berätta om själva upplevelsen och känslan och återkommer med slutsatser och rekommendationer i en senare text.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av André Aldenhov - 16 augusti 2016 20:48

  Jäklar vad dålig jag är på att uppdatera här då... Men så går ju också träningen sådär. Inte så att jag lagt ner, inte alls, men det är verkligen jobbigt nu att hitta motivation och att få till ett bra tryck. Motivationstappet kommer helt ifrån a...

Av André Aldenhov - 8 augusti 2016 19:38

  Har haft ett par ganska bra träningsdagar. Inga fantastiska grejer, men många bra grejer ändå, startträning mm. Gött Men det är ju så jäkla mycket annat som händer nu, så jag vet aldrig riktigt när nästa pass blir. Suck... ...

Av André Aldenhov - 4 augusti 2016 16:09

Jäklar vad jag varit dålig på att uppdatera. Beror nog mest på att jag varit kass på att träna, hahaha! Har varit bortrest ett tag, men är hemma igen, så nu är det full körning igen! Eller, ja, asså... igår var jag helt slut när jag kom hem, så det...

Av André Aldenhov - 27 juli 2016 19:03

  Idag hade jag ungefär 15 minuter över för träning. Det blev ett ganska långt superset... ...men det blev ganska bra. Pump!!!! ...

Av André Aldenhov - 26 juli 2016 07:26

Komprimerat inlägg: Har haft två dagar där jag bara vandrat runt bland hantlarna och gjort sånt som är snällt mot kroppen. Höga reps, låga vikter. Ja och lite ben och drag. ...

Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards