Alla inlägg under januari 2013

Av André Aldenhov - 12 januari 2013 18:55

Blev glad när jag hittade dessa!!


 

Den sortens handledslindor som jag använder finns inte att få tag på längre (såvitt jag vet). Fanns hos Apoteket, men jag hittar dem inte längre. Inget större bekymmer eftersom det finns andra varianter, men jag gillar dessa! Men jag hittade så många i förrådet att det kommer att räcka längre än vad kroppen kommer att hålla (hehehe...)!Perfekt eftersom det paret jag använder nu håller på att falla i bitar!! Möjligtvis behöver detta paret kokas och kapas, men det kan bli trevlig sysselsättning imorgon. =)



Av André Aldenhov - 12 januari 2013 17:50

Fick en bra kommentar till mitt förra inlägg från Per Nilsson. Lägger upp både den och min kommentar här i bloggen:


Ja du André, du har nog rätt på flera punkter. Jag tycker nog inte att "vår" generation har varit bortkastad. Vi åstakom en del bra prestationer trots allt. Jag har själv reagerat på att resultaten på SM har blivit sämre och sämre sedan vår tid och undrat varför. Den typ av tränare vi hade med en gedigen kunskap om vad lyftning är och det stöd vi fått verkar ibland inte finnas kvar tyvärr. Många är för gamla för att vara aktiva och har själv blivit mätta på att stå i lokalen. Sen är det träningsmängden som vi lade ner i lokalen, tränas det lika mycket och lika nogrant nu? Jag vet inte men resultaten brukar tala för en annan mängd och kvallité..Vi borde vara bättre på att ta tillvara på de kunskaper som finns i landet än vad vi har varit.


Tjenare Per! Kul att höra från dig =)!
Håller naturligtvis med om att "er" generation inte var bortkastad (var lite ironisk där, hehehe...)!
Jag har varit borta från alla former av lyftning så länge att jag kan inte kommentera resten av din text med mer än att jag TROR att det kan stämma. Iallafall på många ställen i landet.
Ett spännande inlägg, 1000 tack för det! Hoppas du fortsätter läsa /skriva i bloggen!
Ha de bäst!!!
A.

Av André Aldenhov - 12 januari 2013 15:09


 Fick tag på resultatlistor från herrklasserna på tyngdlyftnings-SM 2012 och gjorde en granskning av åldern på de som tävlade. Konstaterade att det fans både unga och gamla i en salig blandning. Väldigt unga och jättegamla ( bara skojar Raimo =)...). Däremot fanns ingen i ”mittemellan-ålder”! Mellan födelseår -72 ( Anders ) och -83 (kommer inte ihåg vem. Sorry!) fanns ingen representant! Förlorad generation?? Tror jag inte! Bl.a för att t.ex Jim G. (sveriges bästa lyftare tills han tvingades sluta nyligen) tillhör den perioden. Även Lars A. med flera. Istället tror jag att det ligger till såhär:

Man satsar på sin idrott, ger järnet, går ”all in” upp till en viss ålder. Då uppstår vissa fenomen, man tröttnar, skadorna tar över, man vill satsa på yrkeskarriär, bilda familj mm. Man går då in i den fasen av idrottskarriären som förr i tiden kallades för ”lägga av” men som numera istället kallas för ”uppehållet”! Come-back-fantasierna kanske finns där, men eftersom man vet vad som krävs för att komma hela vägen tillbaks till formtoppen så väljer man att avstå. Inga halvtaskiga försök när man fortfarande är i ”stridbar” ålder.

Många ( ca 10 kanske...) år senare, när man uppnått en ”prestigelös” ålder och det kanske är lättare att lyfta lite ”bara på skoj” ja då hamnar man kanske i lyfthallen och sätter upp ett SM-kval som mål. Plötsligt är det inte livsviktigt att göra ”superresultat” på SM utan man tycker det är skoj bara att utmana något litet mål man satt upp. Träffa lite gamla vänner från förr mm. Detta sammantaget gör att ”elitlyftning” (som ung eller som veteran-variant) är skoj som ung eller som gammal, men inte i mittemellan-åldern!

Denna analys passar ju som förklaringsmodell på mig själv, men kan det vara så att den stämmer allmänt, eller är jag helt ute och cyklar?!? Gäller förklaringsmodellen bara på herrar??! Var 1973-1982 ett slöseri med tid?!? Kommentera gärna!!!

Av André Aldenhov - 12 januari 2013 12:41

Lite tejp... Klumpigt, men hjälper vid stötdrag!


 

Idag blev det ett morgonpass. Klockan 8.00 var jag igång! Egentligen alldeles för tidigt om man ska ställa sig och repsa knäböj. Uppvärmning är bara en av bitarna som ska fungera. Det tar längre tid att få kroppen att "vakna". Eftersom det (för mig iallafall) tar åtminstone 4 timmar, så är det en "lyx" jag får vara utan på morgonpassen... Dessutom ganska hård tejpning på handen ( för dragen ), men det behövs nog bara ett par dagar till...


Såhär körde jag:

Knäböj bak: trippel 140 och 3 tripplar på 150. Helt okej, med tanke på förutsättningarna.

stötdrag: dubbel på 120 och två dubbla på 140. Alla var bra utom sista 2:an som jag släppte iväg lite. Kass...

Dessutom 2 sorters rodd, 2 sorters axlar, latsdrag, bic/tric och lite rotation.

Ett bra morgonpass tycker jag. Skönt att ha dagens träning avklarad innan dagen riktigt hunnit börja. Känns det inte som att man "offrar" så mycket av sin tid på träning.


Lite senare idag tänkte jag presentera en liten fundering kring deltagarna vid senaste SM.




Av André Aldenhov - 11 januari 2013 22:04

Har alltså kommit fram till två nya, ganska kortsiktiga delmål: Trippel-ryck på 90 och stöt+2 extravändningar på 120. Har dessutom kommit fram till att jag vill sitta på motionscykeln 1 gång/ vecka. Ännu fler mål börjar ta form i huvudet och jag återkommer när det är så pass konkret att det går att presentera i text.


Vill dessutom pusha för en träningsblogg i tidningen Markbladet.( http://markbladet.se/ ). En tjej som heter Anna Mellberg skriver trevligt, bl.a om mål, vilket ju är ett ämne som jag gärna gör lite extra reklam för!!

Av André Aldenhov - 11 januari 2013 19:38

Idag blir det ingen träning, men imorgon är det dax igen. Lägger in en vilodag eftersom jag tycker jag fått ut två bra pass i rad och det känns lite spänt i ryggen mm. Men imorgon bitti är det som sagt dax igen och då blir det knäböj. Siktar på att köra 3*3. Kanske på 150. Får se...


Skulle det vara kul om jag lade upp instruktionsfilmer, eller finns det redan för många? Kommentera gärna!!


Handen är redan mycket bättre och jag är förmodligen utan remmar redan nästa vecka.


Just det, drag vill jag ha i morgon med!!

Av André Aldenhov - 10 januari 2013 21:31

Idag körde jag på med lite stöt. Singlar med en extra vändning efter. Tips från Jukka (som för övrigt är i helt grym ryck-form nu! Skitkul!).Gick såhär: 80, 90, 100, 110 och 120. Riktigt jobbigt med en extra vändning. Egentligen ska övningen utföras med två extra vändningar, men jag är inte riktigt där. Har satt upp det som ett delmål för framtiden!

Sedan blev det rodd, hopp, rotation och 2 sorters press. Fortfarande lite problem med högersidan axel/nacke, men jag jobbar vidare med det.


Fick förresten tejpa upp handen ganska kraftigt efter gårdagens incident (se inlägg från igår). Dessutom fick det bli dragremmar idag. Retar mig, men det var tvunget denna gången. Nåja, jag lägger snart remmarna igen...



Av André Aldenhov - 10 januari 2013 11:31

Slog mig nu: Tredje gången nu som jag sabbar just VÄNSTER hand. Visserligen praktiskt eftersom jag är högerhänt, men snart faller väl den stackars vänsterhanden i bitar om jag inte börjar sköta den lite bättre...

Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards