Alla inlägg under januari 2013

Av André Aldenhov - 9 januari 2013 21:58

Fick tränat lite idag innan köttet släppte från handen (se tidigare inlägg). Körde faktiskt ett par övningar efter incidenten också. Såhär blev det:


Ryck: 2 dubbla på 80 och en bra dubbel på 90. Fast lite ont/stel i höger axel. Får jag jobba ett tag med kände jag.

Ryckdrag: dubbla på 100 och 120 och en singel på 140. Bra vinklar på alla, men tappade tyvärr lite av trycket på den sista när jag drog valkarna. Jaja...

därefter 2 övningar press.


Godkänt pass, tycker jag. Alltid svårt att göra bra ryck när inte riktigt viljan finns. Löste det ganska bra.


Kul med lite folk på träningen. Crossförare, Borås-gymmare och deras syskon och kusiner mm. Lyfte bra gjorde dom och var inte så tokiga instruktörer heller =). Dom hade bra musik (fast dålig stereo...), men jag vet inte vad det var för band. När dom gått blev det iallafall Gamma Ray. Tysk PM funkar alltid...!

Av André Aldenhov - 9 januari 2013 21:46



Såhär ska det inte se ut i handen...

Drog valk under både lillfinger och ringfinger. Ganska mycket kött som försvann...

 

Kör nästan allt utan remmar nu och fick inte till greppet riktigt på sista draget. Sånt som händer...


Mer om träningen i nästa inlägg.



Av André Aldenhov - 9 januari 2013 15:55

Jag fick en fråga om Crossfit och jag ställde en motfråga på det. Fick ett svar som jag tyckte att det var så bra att jag lägger ut den här på bloggen!!

Däremot avvaktar jag ett tag med att besvara frågan. Hoppas det är okej ari?! Vill gärna kolla upp alla länkarna själv först =).


Träningsformen togs fram av den före detta gymnasten Greg Glassman. Han tyckte att man i almenhet lade ner för mycket tid på sin tränig. Han förespråkar korta och intensiva pass. Passet för dagen kallar man WOD (workout of the day) och består vanligtvis av uppvärmning, styrka, metcon (metcon= Metabolic Conditioning) och nedvarvning med stretch. Man använder sig av tyngdlyftning, styrkelyft (har inte sett bänkpress och knäböj i nån tävling), rep, ringar, räck, armhävningar, löpning, simning, roddmaskiner..... kika mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/CrossFit#Hi...ory_and_contributors http://crossfit.com http://games.crossfit.com Ett klipp med Mikko Salo som van Crossfit Games 2009: http://www.youtube.com/watch?v=v_jhoEkI410


Ett exempel på ett pass (WOD) kan se ut så här: hämtat från Outlaw Crossfit: http://outlawcoach.wordpress.com/


""WOD 130105:


BB Gymnastics (Barbell Gymnastics)


3 attempts to establish a 1RM Snatch.


3 attempts to establish a 1RM Clean & Jerk.


*Rest as needed between all attempts.


Strength


Front Squats: 1X8 @ 70%, 2X5 @ 80%, 2X3 @ 85% – rest 75 sec.


Conditioning


8 min AMRAP of: (AMRAP=As many rounds as possible)


Run 200m 20 Pistols (alternating) 10 Push Jerks 145/100#


-then (no rest)-


3 min ME Lateral Burpees (over bar)""


Man kan köra Crossfit som en vanlig motionsform men det finns även tävlingar. Crossfit Games är den största och hålls varje år i USA. Dit går det bästa männen, kvinnorna och lagen som lyckats att kvala in genom regionskval.


Några klipp med Mikko Salo som van Crossfit Games 2009: http://www.youtube.com/watch?v=ME91c_-jMQg http://www.youtube.com/watch?v=v_jhoEkI410


Ett försök till en förklaring vad Crossfit är! ;-)

Av André Aldenhov - 8 januari 2013 21:16

Ingen träning idag heller. Ibland blir det så när jobbet drar ut alltför mycket på tiden och den där "måste-känslan" inte riktigt finns där. Tror att det baba är bra att det blir lite lugnt ett tag, att jag stannar upp lite och funderar genom hur jag vill göra framöver. Bara de här träningslösa dagarna har gjort att jag är lite sugen på att lyfta. Kan det bli lite teknikryck imorgon kanske?


Äter bra, sover bra och sköter om kroppen. Inte illa...


Ligger inte på riktigt samma deff längre (tack och lov) men känner att jag nog är på gång att hitta en bra nivå på "trivselvikt". Skulle kunna tro att det kommer att ta ungefär en månad.

Av André Aldenhov - 7 januari 2013 16:39

Gott var det iallafall =)

Av André Aldenhov - 7 januari 2013 12:53

Här kommer fortsättningen på ett svar till en av mina läsare. Publicerar även hans fråga här, så blir kanske svaret lite intrssantare för även andra läsare.



Skulle vara mkt roligt att läsa lite om hur din träning/kost såg ut för 15-17 år sedan
då du satsade som mest.. Och om du kunde backa tillbaka tiden skulle du isf
ändra på något? tex mer kondition, mer styrka, mindre styrka etc.. hade du tex
behövt ändra något på träningen för att göra 160-200 i klass 83 om vi leker med
tanken?



Tror nog att jag tränade ”helt rätt” utifrån de förutsättningar jag hade att rätta mig efter, alltifrån hurdan jag är som person till hur mycket tid jag hade att tillgå mm. Om vi däremot leker med tanken att jag var ”heltidsanställd” som tyngdlyftare så skulle jag kunnat göra ungefär såhär:


För det första så skulle jag (åtminstone litegrann ) ökat inslaget konditionsträning. Detta för att gynna kroppens återhämtning. Det är ju ändå så att hur vältränad man än är och hur bra man än återhämtar sig under tung träning så är det ändå en begränsande faktor att alltid ligga på gränsen ( och tyvärr ganska ofta över gränsen) för vad man tål/orkar med. Leder till överträning, skador mm…


I min seniorträning var jag stor vän av att träna mycket styrka, detta eftersom jag är så ”naturligt klen”. Har liksom inte fått ett enda kilo gratis, utan är en ren träningsprodukt. Till och med när jag var som starkast och mest vältränad såg jag klenare ut, var svagare än de flesta av mina konkurrenter/kollegor. Eftersom det alltid handlar om en prioritering så valde jag styrka framför teknik, så tekniken kan ha blivit ( läs:blev!) eftersatt. Med mer tid till förfogande hade jag gärna ökat även den biten något.


Om jag dessutom kompletterat detta med mer allmänfysisk träning (hopp, kast, rotationer mm) så tror jag nog att detta sammantaget skulle kunna ha lyft min karriär uppåt ett snäpp i resultat. Att gissa resultat och kroppsvikter känns bara konstigt men jag tror nog snarare att jag kanske kunde ha lyft några ”extra” kilon i klass 77 snarare än att ha volym-ökat och gjort resultat i klass 85. Jag har i flera (långa och seriösa) perioder försökt öka kroppsvolym, men aldrig lyckats med att få kvaliteten att följa med. Jag har lyft nåt kilo extra, men inte klarat av att öka lyftresultaten i förhållande till kroppsviktsökningen. Jag tror att 83 kilo ( och närmare 90 kilo under uppbyggnad/sommarträning) är allt för högt över min ” normala” och ”hälsosamma” kroppsvikt för att jag skulle få det att fungera och eftersom jag ju aldrig (av flera olika skäl) varit intresserad av dopning så har ju ej heller ”genvägen” varit intressant. Så för att svara på din fråga om jag kunde gjort 160-200 i 83:an så svarar jag:


Nja, kanske det men mer troligt 150-185 i 77 (eller något liknande…).


Av André Aldenhov - 6 januari 2013 17:38

Ingen träning idag och ärligt talat så är det viljan och motivationen som brister. Ganska säker på att det beror på min oförmåga att konkretisera några mål. Hittar ibland enstaka kortsiktiga mål, men känner att jag behöver hitta några över längre sikt om jag ska kunna bygga in träningen i min vardag. Visserligen lyckas jag köra ganska hyfsad underhållsträning. Bra ifall jag hittar viljan att köra igång lite hårdare. Men det är lite trist att behöva kämpa så mycket bara för att köra så lite... Jaja, jag får väl sätta mig i lugn och ro och formulera mina mål (eller lägga ner ifall jag inte hittar några).

Av André Aldenhov - 5 januari 2013 18:54

Jaha, så det blev ett sånt där pass idag... Ett sånt som inte är så roligt, men där man ändå får ghjort det man "måste". Ett helt okej pass alltså. Så här blev det:


Knäböj fram trappa: 120-100-80 med 2 reps på varje * 3 set

stötdrag: dubbla på 120, 140 och en bra singel på 160.

Dessutom lite press, axlar, hopp, rotation och bencurl bak.


Det får duga =).

Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards