Alla inlägg den 16 februari 2013

Av André Aldenhov - 16 februari 2013 21:22


Hoppas jag kan få ihop lite film imorgon på serietävlingen. Alltid trevligt att kunna presentera lite lyft här på bloggen.


Ser på bloggtrafiken att många vill in och läsa "Gunnars manifest". Jäklar vad glad jag blir! Det är en bra text och jag kommer som sagt att presentera den en punkt om dagen i drygt en vecka. Läs och lär!


135 dagar kvar!


Av André Aldenhov - 16 februari 2013 18:57



1.Kvantitet

Ordet kvantitet är inte motsats till kvalitet. För att öka prestationen behövs många träningspass. Öka antalet pass succesivt. Lägg på ett pass varannan vecka tills du når fem pass per vecka.

Om du har möjlighet, lägg till två morgonpass. Om du inte har möjlighet till detta, lägg på ett sjätte kvällspass.



Av André Aldenhov - 16 februari 2013 18:13

Alla tränare har sina idéer om hur tyngdlyftning ska gå till. Det finns ett otal modeller och system och allt vad det kallas. Vissa vill köra "bulgariskt" medans andra vill ha speciella "benprogram". Allt detta är naturligtvis spännande och bra på olika sätt. Fast vissa andra saker gäller som viktigt oavsett vilken metod du vill använda! Gunnar Lögdahl skrev en mycket bra och viktig artikel om detta för ett antal år sedan. Den bör läsas av ALLA som är intresserade av hur man tar sig "Från nybörjare till elitlyftare" (artikelns namn). Den är på 12 korta delar och jag väljer att lägga upp en del/dag här på bloggen. Då hinner alla som läser det att i lugn och ro reflektera över en punkt åt gången. Jag kommer att lägga upp varje punkt i originalutförande, alltså helt utan att jag har petat i texten. Däremot ställer jag mig naturligtvis bakom det jag lägger upp! Ni får hemskt gärna kommentera det jag lägger upp. Gunnar skrev i originalartikeln att han hoppades på en debatt kring texten och jag hoppas naturligtvis detsamma. Så håll tillgodo: idag börjar serien "Gunnars manifest"!

Av André Aldenhov - 16 februari 2013 15:45

Gör ett litet inlägg här om dagens träning. I nästa inlägg kommer jag att påbörja den nya serien "Gunnars manifest". Mer om detta sen.

Dagens pass var lite anpassat för morgondagens serietävling men jag tryckte på en del iallafall. Såhär blev det:


Ryck: dubbel 70, dubbel 80 och singel 90. Segt och trött i ryggen. Fast ganska stabilt, rörligt (till slut)och tekniskt.

Stötdrag: dubbla 100*2 set, dubbel 120, singlar 140*2 set.

dessutom bencurl bak och motionscykel.


Trött och seg men naturligtvis ska det gå att lyfta imorgon ändå. Väldigt nöjd med hur jag genomfört denna träningsveckan! Nu ska jag försöka följa upp det nästa vecka.


Trevligt nere på hallen idag när vi gick och ställde iordning tävlingsarenan. Vi var ganska många, så det var inte jobbigt och det gick väldigt snabbt. Vi hann ta en kopp kaffe med =)...


Av André Aldenhov - 16 februari 2013 11:28

Väldig träningsvärk i slutryggen men det är bara ett tecken på två saker: dels att jag haft rätt när jag känt att jag behöver mer dragträning, dels att jag körde bra drag igår! Kommer säkert att bli ett (mindre) bekymmer på morgondagens seriematch men det gör verkligen ingenting. Jag håller kvar min plan att träna idag. Kan väl bli lite drag, hopp och rörlighet kanske...

Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards