Alla inlägg under februari 2013

Av André Aldenhov - 24 februari 2013 17:49



9.Ta hjälp med träningen

Du behöver en tränare eller åtminstone någon person som följer din utveckling, ser många av dina lyft och ger rådgivning under en längre tid. Det måste inte vara en erkänt duktig, utan det kan vara någon i din närhet som också är nybörjare som tränare. Även tränaren kommer att bli bättre i takt med att du ökar dina resultat. Jag rekommenderar även förbundets stegkurser, alla bra lyft och träningsfilmer på youtube mm. Besök andra klubbar och åk på träningsläger när du får chansen för att få såväl inspiration som hjälp med träningen. Var lyhörd men kom ihåg att det är du och din tränare som avgör vilka råd som ni ska följa, inte han som kom med rådet.


Av André Aldenhov - 23 februari 2013 21:01



...och här är stötdubbeln från igår. 125 kilo och hur mycket sidvrid som helst! Om det beror på att jag försöker avlasta ett knä eller en axel kan man ju fundera över. Hursomhelst är det ett framsteg att jag ens orkar göra en dubbel på 125. Får satsa på att göra det bättre nästa gång.



 

Av André Aldenhov - 23 februari 2013 20:47


Kände inte jättemycket för att träna idag. Trött, öm och allmänt uttråkad. Som upplagt för att repsa knäböj =)! Ingen som helst ork över för att köra komplementövningar eller teknik utan bara pressa på med lite segövningar. Efter denna veckan får det duga. Blev dessutom ganska bra det jag körde.


Knäböj bak: trippel 140, trippel 160, trippel 165, trippel 170 (sjukt slut efter den sista...)

stötdrag: trippel 110, dubbel 140*2, singel 160



Av André Aldenhov - 23 februari 2013 14:30



8.Träna rörelser och positioner, inte muskelgrupper

Många tyngdlyftare blandar ihop tyngdlyftning med kroppsbyggning. Resultatet är att man lägger fokus på att enskilt stärka en muskelgrupp för att förbättra ett utförande, istället för att jobba med att förbättra utförandet och därigenom få tillräcklig muskelstyrka. Krångligt?

Här kommer ett exempel.

Du har problem med att hålla upp bröstryggen vid knäpassagen i ryck och vill förbättra detta. Välj övningar där du kan jobba i exakt den rörelse du vill uppnå t.ex ryckdrag, ryckmark, goodmorning m.fl istället för att välja en övning som ska stärka de muskler man använder t.ex sittande rodd, omvända flyes eller liknande.

Av André Aldenhov - 23 februari 2013 10:25


Igår var alltså sista dagen av mitt "35-årsfirande". Träningsläger/ 2 pass per dag är naturligtvis bästa sättet att fira en sådan händelse =). 9 pass på MTK och ett pass simning. Sim-passet var nog det jobbigaste (enorm träningsvärk i skulderpartiet), men förmodligen det bästa för mina axlar. I övrigt blev det två knäböjpass, en del lyft, mycket rygg och väldigt mycket överkropp i gymet. Min avslutning med en stöt-dubbel på 125 är jag extra nöjd med! Väldigt trött i bröstrygg och har svårt att hålla i vinklarna (axelproblem?). Inget jag är orolig för, men det får inte bli något som jag ställer mig och nöter in! Bra att jag sett detta på film så jag förstått hur det ser ut. Måste ta tag i detta så fort jag släpper på den tyngsta träningen. Kurera axlar, vila rygg och sen köra in de rätta vinklarna!


Jag äter fortfarande ganska kolhydratfattig kost, men inte så lite Carb som jag åt inför SM i december. Jag har naturligtvis gått upp en hel del i kroppsvikt men med (tycker iallafall jag) hör kvalitet på muskelvolymen jag jobbat upp. Väger numera ca 80 kilo utan att vara blötfet. Snarare lite spännfläskig, men det är ju bara bra under en grundträningsperiod. Tidigare gissade jag att jag nog skulle hamna kring 80 kilo med denna kosten och med bra träning. Dock har jag tränat bättre grund än vad jag planerat och jag kommer förmodligen att landa ett par kilo över vad jag tippade från början. Detta beror ju då på att jag fått på mig ett par extrakilon muskler. Kan bli kul när det är dax att vässa tävlingsformen... =)


Gårdagens stöt-dubbel på 125 finns förresten som video. Läggs upp senare idag.

Av André Aldenhov - 22 februari 2013 22:21


Dagens andra pass i korthet:


Stöt: dubbel 100, dubbel 112, dubbel 125 (kantig och sned, fast med bra tryck och kontroll)

+ lite bencurl bak...



Av André Aldenhov - 22 februari 2013 22:15


Kommentar från Aldanov: I sitt orginalutförande avslutas denna punkten med förslag på periodisering och träningspass. Eftersom jag i förväg beslutade att inte gå in på olika metoder och liknande (inte ens författarens variant !)så kommer dessa att uteslutas! Vill man ändå läsa hela texten, så kan man ju alltid försöka få tag på orginalartikeln. Här kommer dagens punkt:


  

7.Periodisera träningen

Periodisering är dela in träningen i perioder där varje period syftar till att förbättra en kvalitet eller ett resultat för att sedan ändra målsättningen och uppnå den nya målsättningen i nästa period.

Det kan röra sig om ändringar i reps, set och/ eller övningar. Periodisering är nödvändigt för att kunna bibehålla en bra resultatökning över lång tid.

Den klassiska periodiseringen är att först köra en grundperiod där målsättningen är styrkeökning, därefter en förberedande period där målsättningen är ökning i ryck och stöt, därefter en tävlingsperiod där målet är att vässa formen till just tävlingsdagen.

Det går alldeles utmärkt att tävla på andra tävlingar under alla dessa perioder. Men måltävlingen ligger alltid sist i tävlingsperioden.

Av André Aldenhov - 22 februari 2013 09:58


Sista dagen på sportlovet! Har haft som en liten "mini-målsättning" att få ihop 10 pass unde de här 5 dagarna. Har nyss varit iväg och kört pass nummer 9 och det är ju ganska många timmar kvar på denna dagen så det mesta talar för att jag kommer att lyckas! Sen blir det väl ett eller två pass i helgen, så jag kommer att få till en ganska bra mängd om jag bara biter i och kämpar lite nu! Målet i eftermiddag är att få på ett hyfsat stötpass, men då krävs det att kroppen känns OK. Fattar sent beslut i den frågan.

Såhär blev morgonträningen:


mage, 2 sorters rodd, 3 sorters press, 2 sorters bic/tric, 2 sorters axlar.

avslutade med bänkpress: 6:or på 60 och 70. (mål: att ligga och repsa på 80 kilo innan nästa serieomgång)


Sjukt kul att så många läser bloggen och kommenterar så positivt, ställer bra och trevliga frågor och peppar mig i det arbetet!!000 tack =)!


Nu blir det kaffe!!

Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards