Alla inlägg under februari 2013

Av André Aldenhov - 19 februari 2013 20:55


Här kommer en liten film från dagens knäböjningspass. Finns nog en hel del att tycka om vinklar, tryck mm. 160 kilo och det var ett tag sen jag senast orkade 3 tripplar på den. Kommentera gärna!!



 

Knän, höft, rygg, tempo, tryck... Finns alltid saker att tycka...

Av André Aldenhov - 19 februari 2013 20:39


Dagens kvällspass hade fokus på knäböjningar bak, men även ryckdrag hade en central plats i passet. Är ute efter att "träna ner mig" den här veckan och kör gärna lite reps i de tyngre övningarna. Känner tydligt i kroppen att jag inte är van vid dubbelpass. Imorgon är det "dag 3" på mitt eget lilla sportlovsläger och det är den dagen som brukar vara värst. Vi får väl se hur det känns imorgon...

Såhär blev kvällspasset:


Knäböjning bak: trippel 120, trippel 140, tripplar 160* 3 set (finns på film)

Ryckdrag: dubbel 80, dubbla 100* 2 set, singlar 120* 2 set

axlar 2 varianter


Ett av knäböjseten på 160 kilo finns alltså på film och den kommer jag att lägga upp om en stund. Den är filmad av Björn Levin, som jag tidigare nämnt här på bloggen (han tränar/lyfter bra!). Stort tack för det! Lite ovanlig vinkel på filmen, men det gör också att man ser sådant man inte brukar se. Det finns en hel del att kommentera... Kolla in den och skriv gärna en rad om vad ni ser/ tycker =)!

Av André Aldenhov - 19 februari 2013 15:28



4.Förbättra alltid din teknik i lyften.

Din teknik ska alltid förbättras oavsett hur bra du lyfter. Se aldrig en teknisk svaghet som ”din lyftstil” eller ”så här lyfter jag för att …...osv”. Se det alltid som ett problem som ska tränas bort med antingen speciella övningar eller ändrat utförande i övningen. Tekniska förbättringar ska alltid gå hand i hand med styrkeövningar. Du kommer aldrig att uppnå ett stadie där du lyfter tillräckligt bra och bara behöver bli starkare för att lyfta mer.

Med bra teknik får du bättre styrkeökning av vanlig ryck och stötträning.


Av André Aldenhov - 19 februari 2013 11:09


Jäklar vad segt med morgonpass idag! Fick verkligen bita ihop bara för att genomföra ett litet lugnt gym-pass. Men jag lyckades iallafall få ihop det jag hade tänkt. Kanske inte riktigt på de vikter jag hade planerat in men det gör inte så mycket. Sett till återhämtning kommer jag att ha nytta av det här passet ändå. Detta körde jag:


2 sorters rodd, press, bic/ tric, bencurl bak, axlar, goodmorning och armdrag.

därefter motionscykel

avslutade med rörlighetsövningar för 5 punkter ( de 3 sittpunkterna + 2 för axlarna ).


Bra att jag kör lite motionscykel varje dag! Kan liksom passa på nu när jag har mer tid. Har ju som ett delmål att köra motionscykel åtminstone 1 gång/ vecka. Längre fram kommer jag att nöja mig med att köra 1 eller kanske 2 gånger/ vecka. Det räcker!



Av André Aldenhov - 19 februari 2013 08:34

Hittade idag en liten video på Facebook. Anders från Borås hade lagt upp ett par av mina lyft från i helgen! Blev jätteglad för det. 1000 tack!!


Hade hemst gärna fått upp den videon även här på bloggen. Någon som vet hur man gör?


Väldigt öm i kroppen idag. Inget konstigt med det, har tränat hyfsat tufft senaste tiden. Dessutom är det två dagar efter tävling och det är då det känns  som "värst". Bara att köra på, vara noggrann med uppvärmning och rörlighet, kanske fixa lite muskulär behandling så är kroppen snart som ny igen =).




Av André Aldenhov - 18 februari 2013 22:07

Dagens kvällspass tog inte så lång tid men jag fick till ganska bra tryck i passets huvudövning: Knäböj fram. Körde stege och fick till en bra serie trots att det var tävling igår. Såhär gick det till:


Knäböj fram (stege) 140-120-100 med dubbla på varje *2 set

+ axlar, rodd, goodmorning och rotation.


Halv 9 på kvällen var det gott om folk på hallen och bra stämning. Härligt!!

Av André Aldenhov - 18 februari 2013 17:07



3.Träna Ryck och Stöt.

De övningar vi tävlar i är också våra bästa träningsövningar. Lägg stor vikt vid att träna ryck och stöt, lägg ryck och/ eller stöt tidigt i passet för att kunna utföra dessa med så stor skärpa som möjligt.

Av André Aldenhov - 18 februari 2013 15:38

Tyvärr har jag inte kommit över varken film eller bilder från helgens serietävling, så bilden på Hasse är allt som finns just nu. Om det är någon som har material man vill dela med sig av så får man gärna höra av sig. Jag publicerar mycket gärna!!

Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards