Alla inlägg under februari 2013

Av André Aldenhov - 8 februari 2013 21:40

Har suttit halva kvällen och krånglat med en videoinspelning från dagens träning! Fel filformat, fel roterad. Krångligt! Men till slut TROR jag att jag fick till det! Stort tack till Axel som filmade idag!!

Hade ju satt upp som delmål att köra en stöt med två efterföljande vändningar på 120 och idag gjorde jag det! Tyvärr var jag typ helt slut efter motsvarande lyft på 110 (som var klockren!!) så den på 120 blev mycket kämpa och många trötthetsrelaterade teknikfel. Nåja, det gör inte så mycket. Fick ändå med mig en god känsla och jag gör den bättre nästa gång! Ska försöka lägga upp videon när detta inlägget är klart. Såhär såg dagens pass ut:


Stöt (med efterföljande vändning): 1+2 på 90, 100, 110, 120

2 sorters press, 2 sorters axlar, rotation, bencurl bak och hopp


Skoj förresten att se Axels pass idag. Lyssnar bra gör han och tänker klokt.

Kul att höra att Jukka har en offensiv plan för våren/sommaren.



Av André Aldenhov - 7 februari 2013 19:40

Idag är det dax att ta en liten vilodag. Inte så att jag känner ett akut behov av vila, utan jag "motar Olle i grind". Sen blir det lite extra rörlighet imorgon innan jag kör igång ett lyftpass. De senaste dagarna har det känts som om jag nog ganska snabbt är inne i repsträning och stegträning igen. Ska bli skönt att jobba upp en hyfsad grund. Det blir så kul sen när man "ställer om" till tävlingslyftning efter en bra grundperiod.

Av André Aldenhov - 7 februari 2013 14:34

I söndags var vi några stycken som under min styrning satt och resonerade kring hur "tyngdlyftningsvardagen" ska se ut den närmsta tiden fast även på lång sikt. De yngre killarna pratade om hur de ser på sitt idrottande, sin träningssituation, vad man har för fokus, hur man vill träna i sommar m.m Ungefär som ett helt vanligt utvecklingssamtal. Fantastiskt spännande att lyssna på och kul att få vara delaktig i olika resonemang. Vi kom fram till en del preliminära beslut kring träningen bl.a i sommar som kändes riktigt bra! Tror att alla som var med kände att detta kan vara någonting givande, som leder till både individens och klubbens/verksamhetens utveckling. Detta kommer vi ABSOLUT att fortsätta med och förhoppningsvis (eller naturligtvis ) ska även formen för samtalet utvecklas så vi kan få ut mesta möjliga av det.

Av André Aldenhov - 6 februari 2013 21:33

Förr i tiden när jag var skapligt bra grundtränad så kunde några dagars förkylning fungera ungefär som en formtoppning. Några dagars vila gjorde gott och lite förkylning tålde den unga kroppen utan problem. Numera med en äldre kropp och med en i det närmaste obefintlig grundträning så borde inte en förkylning ha samma "uppiggande" effekt. Men gissa vad som hänt...

Har ju skrivit om de två senaste dagarnas pass som varit (efter förutsättningarna) riktigt bra. Samtidigt har jag hissat för att nog träningsvärken ska komma och naturligtvis störa träningen en del. Skrev tidigare idag om en ömande kropp. Men när jag väl kom till träningen så...

Ömheten försvann efter 30 sekunders uppvärmning och två knäböj på tomstången. Därefter var det bara att blåsa på! Mycket märkligt, men tack för det! Såhär blev passet:


Knäböj fram stege: 130-110-90 dubbla på varje*2 set

Ryckdrag: 90 dubbla*2, 110 singel

dessutom bic/tric, 2 sorters press, latsdrag och bencurl bak.


Men nu får det nog bli lite lugnare så inte förkylningen bryter ut igen. Fick ett bra tips som kommentar till ett tidigare inlägg. Ska nog testa det de närmaste två dagarna!



Av André Aldenhov - 6 februari 2013 08:47

...och där satt träningsvärken! Inte så oväntat efter ett längre uppehåll och därefter två ganska explosiva pass, bl.a dubbla ryck på 90 igår. Enda lösningen är TBS! Skriv gärna och berätta hur ni andra tycker att man ska hantera träningsvärk: träna på, vila, med eller utan stretch, massage??


Har nog hunnit tappa en del under förkylningsuppehållet: Väldigt spänd över buken, men har samtidigt tappat nåt kilo på vågen. Gör inget. Äter fortfarande jättebra och muskulärt kommer allt att korrigeras när väl träningen är igång igen.


...men slemhostan är fortfarande väldigt irriterande. Fast så länge jag mår så bra som jag gör så finns det nog ingen anledning att klaga...

Av André Aldenhov - 5 februari 2013 21:39

Det blev ett nytt pass idag igen. Hade faktiskt ingen träningsvärk alls. Men jag kände av en betydande trötthet, framförallt i slutryggen, så träningsvärken kommer nog imorgon. Körde ett ganska snabbt och intensivt pass. Började med ryck som faktiskt kändes väldigt bra. Dock var orken dålig. Klarade bara att repsa dubbla, sen kom hostan. Såhär såg passet ut:


Ryck: dubbel 70, dubbel 80 och dubbel 90.

2 sorters rodd, 2 sorters press och armdrag


Passet tog bara drygt 20 minuter. Bra tempo.

Av André Aldenhov - 4 februari 2013 22:23

Läste dessutom på Tyngdlyftningsförbundets hemsida att det är officiellt med kvalgränser mm inför nästa SM. Om jag tolkade texten rätt så är jag redan inkvalad och kan isåfall börja fokusera på vecka 27. Känns bra! Senaste kvalet var ett problematiskt moment och jag är glad att slippa behöva fundera över det den här gången. Nu kan jag i lugn och ro känna in/ besluta om det ska bli ett SM för mig i år eller inte. 147 dagar kvar!

Av André Aldenhov - 4 februari 2013 21:36

Äntligen fått ihop ett träningspass igen =). Känner trötthet redan nu i slutryggen så det lär bli rejält med träningsvärk imorgon. Sådant man får räkna med när man kör igång efter ett längre uppehåll. Körde ett ganska lugnt pass idag, men visst tryckte jag på litegrann för att få igång kroppen igen så fort som möjligt. Hoppas bara att det inte blir några bakslag nu... Såhär såg passet ut:


Knäböj bak: trippel 120 och trippel 140 dom kändes faktiskt ganska bra i sittets rörlighetspunkter.

stötdrag: dubbel 110 och dubbel 130

bänkpress bred: 40 8*2

dessutom armdrag, rodd, goodmorning, rotation, bic/tric och bencurl bak


Skönt att vara igång igen. Nästa serietävling blir väl inte vad jag tänkt efter första omgången utan nu får jag  börja om lite igen och eftersom det är repsträning jag skulle igång med så lär det dröja innan jag är tillbaks igen. Just nu håller jag på att hosta ut lungorna bara av att köra några bencurl...



Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards