Alla inlägg den 17 juli 2013

Av André Aldenhov - 17 juli 2013 21:16


Fick en massa bilder från Borås-Anders. Stort super-tack till honom! Tagna på SM 2013 i Halmstad. Måste bara lägga upp några stycken här på bloggen!!


 


 


 

Av André Aldenhov - 17 juli 2013 20:43


...och min egen fys idag begränsades till ett väldigt mjukt cykel-pass. Har fortfarande inte riktigt lyckats ställa in alla växlar så det krånglar lite. Jaja, skönt att komma ut en liten runda iallafall. Tycker att jag sitter ganska bra på hojen.


...men nu blir det ett par dagars fys-uppehåll. Planer skapas och planer förändras. Ska ha ett härligt avbrott i vardagen! Återkommer när fysen är igång igen =).

Av André Aldenhov - 17 juli 2013 20:41

Så här såg träningsprogrammet ut för senaste helgens träningsläger på Marks TK. Tyngdpunkten låg på lördagen. Passet på fredagen var mest bara för att alla skulle träffas och "komma igång" och söndagen var till för att mjuka upp kroppen efter lördagen.


 

Av André Aldenhov - 17 juli 2013 12:43


Här gör jag ett litet inlägg som (åtminstone delvis ) sammanfattar mina erfarenheter av Periodisk fasta vid tuff tyngdlyftningsträning:



Periodisk fasta vid hård styrketräning




Periodisk fasta funkar på så sätt att man intar dagens måltider under en 8-timmarsperiod. Man sprider alltså INTE ut intaget från morgon till kväll ( så som man är van vid ) utan man väljer ut en tidsperiod under dygnet. Eftersom jag inte är så glad i att äta frukost och eftersom jag tränar på eftermiddag/kväll så valde jag att lägga min ”ät-period” mellan klockan 12.00 och 20.00 Passade dessutom bra med lunchtiden på jobbet. Åt alltså första målet ca 11.30, mellanmål ca 15.00 och kvällsmål efter träning ca 19.30 Lade mig på ca 2500 Kcal/ dag. Ett måltidsförslag för hel dag ser ut såhär (detta har jag fått från min kostrådgivare Janne Kinnunen. Tusen tack, ovärderlig hjälp!!!):


Frukost/lunch
100gram ris alt 100gram pasta alt 425gram potatis
500gram kyckling
10gram olivolja till stekning
100gram kvarg 0,3-1%fett med pressad vitlök och kryddor

Litet mål innan träning
Proteinshake och en banan

Efter träning
150gram ris alt 150gram pasta alt 650gram potatis
400gram köttfärs 10% fett
10gram olivolja till stekning
100gram kvarg 0,3-1%fett med pressad vitlök och kryddor.

Summa:
Kcal: 2469
Protein: 244
Kolhydrater 224
Fett: 65


Sammanlagd viktnedgång (under 6 veckors periodisk fasta): ca 7 kilo.


Min korta sammanfattning av utfallet lyder såhär:

Väldigt bra metod för viktnedgång vid hård tyngdlyftningsträning (inför tävling). Tyvärr kunde jag (pga skador) inte ”maxtesta” metoden, men baserat på mina erfarenheter av hur det ”ska kännas” så kan jag säkert säga att detta funkar bra! Kände när jag tävlade att jag hade ”trycket” i kroppen så som man behöver. Men visst kräver det att man står ut med viss hunger under delar av dagen, i mitt fall under morgon/förmiddag. För att göra jämförelsen med LCHF, så tror jag att denna metoden är lämpligare vid tuff tyngdlyftningsträning. Däremot vill jag fortfarande pusha för LCHF i de fall man vill viktminska utan någon direkt koppling till hårdare idrottsutövning. Dessutom vill jag förtydliga att dessa båda metoder är till för viktnedgång och därför inte är en livsstil. Efter en period av LCHF måste man gå över till t.ex GI för att inte bli sjuk! Motsvarande gäller för PF, alltså ökning av Kcal-intag efter ett tag, förslagsvis till en nivå där kroppsvikten varken går upp eller ner. Man kan även jobba med ”ätar-dagar” vid PF.

Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards