Direktlänk till inlägg 16 februari 2013

"Gunnars manifest" 1

Av André Aldenhov - 16 februari 2013 18:57



1.Kvantitet

Ordet kvantitet är inte motsats till kvalitet. För att öka prestationen behövs många träningspass. Öka antalet pass succesivt. Lägg på ett pass varannan vecka tills du når fem pass per vecka.

Om du har möjlighet, lägg till två morgonpass. Om du inte har möjlighet till detta, lägg på ett sjätte kvällspass.



 
 
Ingen bild

Gunnar Lögdahl

16 februari 2013 22:37

Kul att detta kommer upp igen. När jag skrev detta var det många som läste men få som kommenterade. Det var lite synd, därför tycker jag det är extra bra att du lägger upp den igen.

Bakgrunden till den första punkten är två saker.
1. Att träna mer fungerar och är enligt mig det absolut enklaste sättet att öka sitt resultat.
2. En del svenska lyftare har en högre målsättning än vad deras insats räcker till. Typ, satsar på EM men tränar fyra pass per vecka, det är ju i bästa fall träning för ett SM.

André Aldenhov

17 februari 2013 17:00

Eller hur! Visst är det bra att många läser, men det är ju först i debatten som den här typen av råd framstår som klok/viktig för de som inte vet eller inte riktigt har förstått.
De två punkterna du tar upp här kan tyckas vara självklar fakta men så är det såklart inte för alla.
1000 tack för dina extra kommentarer Gunnar! Uppskattas! Nu hoppas vi att så många som möjligt läser texten (och kommenterar)!
Ha det bäst!!!
A.

 
Ingen bild

Viktor Sjölin

17 februari 2013 18:49

Jag har ju inte mycket kunskap i förhållande till er veteraner, men min spontana tanke är att det blir en snabb ökning av pass, framförallt med tanke på hur tyngdlyftningen ser ut i Sverige idag. Om en 25 årig man utan direkt träningserfarenhet börjar lyfta 2 pass/veckan innebär väl detta att han på 6 veckor kommer upp i 5 pass. Risken är att det ändå inte blir någon kvalité.

En liknande men mer individuell modell skulle se ut så här: Börja med 3 pass, fokus på kvalité. När man håller god kvalité hela veckan lägg till 1 pass osv.

André Aldenhov

17 februari 2013 19:40

Spännande idé. Exakt hur ökningen ser ut kan ha en individuell variation. Det centrala är att man strävar mot/ genomför en ökning. Dessutom riktar sig råden i första hand åt den som vill gå från nybörjare till elitlyftare. Naturligtvis finns det väldigt talangfulla människor, men det är relativt ovanligt att en 25-åring (utan träningserfarenhet), som kör på med 2 pass/ vecka har en elitkarriär som tyngdlyftare framför sig.

 
Ingen bild

Viktor Sjölin

17 februari 2013 21:04

Nej det är klart, är man 25 och utan träningserfarenhet är det sent att satsa som elit. Nu för tiden ser man däremot många motionärer som tar sin träning väldigt seriöst och jag har fått uppfattningen att kvalitén ibland försvinner på vägen - då tänker jag mig en ökning med ständig kvalité som krav som en mer universalmodell. Lite lösa tankar mest, vet inte hur det faktiskt fungerar på elitnivå, hur många pass har du kört som max/vecka. Föresten, var köper du den breda tejpen du visa på tävlingen för tummarna?

/Viktor

André Aldenhov

17 februari 2013 21:19

Spännande tankar. Kvalitén är viktig! Kolla in del 2 som jag lade ut idag. Kvalitén måste finnas med så jag håller med dig. Men om det ska bli elitlyftning så krävs även en hög kvantitet.
Låg på 10-12 pass under långa perioder (som mest).
Tejpen köper jag på Team Sportia, men det är inte alltid dom har den hemma. Då beställer jag.
Tack för idag förresten och det är jätteskoj att du både läser min blogg och kommenterar! Gör mig glad! Lycka till med träningen, kör hårt!! =)

 
Ingen bild

Viktor Sjölin

17 februari 2013 21:36

Jag har precis börjat läsa efter rekommendation från Tomas. Jag såg precis att du hade en serie om utrustning så jag ska kika lite där också. Sen blir det nog ny tejp till nästa tävling, jag brukar ta smalt på mitten av tummen men hur löst jag än tejpar så svulnar yttersta knogen, tror det är bättre att tejpa över den också. Kanske ger bättre grepp också.

André Aldenhov

18 februari 2013 08:19

Ja, kolla genom inläggen om utrustning och ställ gärna frågor om det är något du undrar!
Testa gärna lite olika tejpningar i träningssituation, men jag kan verkligen rekommendera den sorten som jag har. Den passar bra om man vill kunna böja tummen litegrann.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av André Aldenhov - 16 augusti 2016 20:48

  Jäklar vad dålig jag är på att uppdatera här då... Men så går ju också träningen sådär. Inte så att jag lagt ner, inte alls, men det är verkligen jobbigt nu att hitta motivation och att få till ett bra tryck. Motivationstappet kommer helt ifrån a...

Av André Aldenhov - 8 augusti 2016 19:38

  Har haft ett par ganska bra träningsdagar. Inga fantastiska grejer, men många bra grejer ändå, startträning mm. Gött Men det är ju så jäkla mycket annat som händer nu, så jag vet aldrig riktigt när nästa pass blir. Suck... ...

Av André Aldenhov - 4 augusti 2016 16:09

Jäklar vad jag varit dålig på att uppdatera. Beror nog mest på att jag varit kass på att träna, hahaha! Har varit bortrest ett tag, men är hemma igen, så nu är det full körning igen! Eller, ja, asså... igår var jag helt slut när jag kom hem, så det...

Av André Aldenhov - 27 juli 2016 19:03

  Idag hade jag ungefär 15 minuter över för träning. Det blev ett ganska långt superset... ...men det blev ganska bra. Pump!!!! ...

Av André Aldenhov - 26 juli 2016 07:26

Komprimerat inlägg: Har haft två dagar där jag bara vandrat runt bland hantlarna och gjort sånt som är snällt mot kroppen. Höga reps, låga vikter. Ja och lite ben och drag. ...

Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards