Direktlänk till inlägg 6 mars 2013

Knäböj-singel

Av André Aldenhov - 6 mars 2013 21:45

Hade egentligen inte tänkt ta med den här filmen. Jag menar, hur intressant är det att se en knäböj på en lätt vikt? Själv var jag väldigt nyfiken. När jag såg hur pass bra den var (tycker iallafall jag...) så tänkte jag att den ju faktiskt kan få ligga med på bloggen. Så här kommer den:



 

 
 
Johnny

Johnny

6 mars 2013 23:45

Mkt lätt frontböj på 160! Vad har du för max i front? Jag har själv ett max på 167,5 i fronten.. har inte läst att du tränat spec mycket på det heller sista tiden.. vad är hemligheten?

http://www.lyftargurun.com

André Aldenhov

7 mars 2013 08:14

Hahaha! Inga hemligheter, bara stege =)! Kör jag det och lite 3*3 ( och lite max-singlar ibland)så brukar jag bli stark i knäböj. Jag har ganska lätt för det. På senare tid har jag nog inte gjort mycket mer än 160-170, fast mitt rekord är en bit över 200.
Hur kör du själv dina böj? Mycket eller lite?
A.

 
Johnny

Johnny

7 mars 2013 17:54

Okej! Hur exakt gör du när du tränar "Stege"? värmer du först typ singlar till en relativt tung vikt och sen kör 1set på varje vikt neråt? Själv så tränar jag ganska mycket ben-bak just nu.. för att försöka höja totala styrkevivån och sen kunna få över det till bla frontböj. Kör ca 5-6 pass bak/vecka nu och 1 fram ungefär på vikter mellan 80-90% 1RM mellan 5-3 reps/set

http://www.lyftargurun.com

André Aldenhov

7 mars 2013 19:59

Värmer upp, mest med 3:or och 2:or tills jag är uppe på vikten jag ska börja på. Sen kör jag t.ex 160-140-120 kilo med 3 reps på varje. Tar först en 3:a på 160, klovar av, tar direkt därefter en 3:a på 140, klovar 120 och gör den avslutande 3:an direkt. Allt detta är 1 set. Kör detta 2-3 set. OBS!!! Viktigt att inte klova av för snabbt, typ att ha någon som klovar av åt en. Det tar lagom lång tid att klova av om man gör det själv, fast att man skyndar sig lite (utan att stressa).
Trevligt att se hur du kör ben. Så har jag också gjort i perioder. Vet att många tycker att det inte är en bra metod, men jag gillar den!

 
Ingen bild

Johnny

7 mars 2013 22:08

Aha.. då blir det egentligen en "våg" typ så här: 160*3 140*3 120*3, 160*3 140*3 120*3, 160*3 140*3 120*3?= 3set

André Aldenhov

8 mars 2013 08:24

Det är "vilan" som är avgörande. Om man vilar "normalt, så är det vad jag brukar kalla "parentes" men om man gör den speciella"halvkorta" vilan mellan seten ( och gör det ett visst antal steg) då är det "stegen". Komplicerat, nja det är nog isåfall jag som är lite dålig på att beskriva =).
Hade egentligen tänkt "maxa" lite i böj idag, men det är kanske läge att göra lite videoinspelning av "stege" istället för att få med på bloggen hur den fungerar. Jag vill ju gärna förmedla det så bra som möjligt eftersom jag tycker den är viktig!
Skriv gärna tillbaks och berätta vilken variant du menar, "våg" har jag aldrig hört förut =)?!

 
Ingen bild

Johnny

8 mars 2013 09:50

Okej, tror vi menar samma sak.. men att du har kortare vila typ "superset" om vi skall jämföra med byggträning:) "Våg" för mig är när man antingen stegrar vikterna och sen sänker vikterna och stegrar igen eller tvärtom som din "stege" man startar högt och sänker sedan höjer man igen och sänker typ men spela gärna in det;)

André Aldenhov

8 mars 2013 14:45

=)!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av André Aldenhov - 16 augusti 2016 20:48

  Jäklar vad dålig jag är på att uppdatera här då... Men så går ju också träningen sådär. Inte så att jag lagt ner, inte alls, men det är verkligen jobbigt nu att hitta motivation och att få till ett bra tryck. Motivationstappet kommer helt ifrån a...

Av André Aldenhov - 8 augusti 2016 19:38

  Har haft ett par ganska bra träningsdagar. Inga fantastiska grejer, men många bra grejer ändå, startträning mm. Gött Men det är ju så jäkla mycket annat som händer nu, så jag vet aldrig riktigt när nästa pass blir. Suck... ...

Av André Aldenhov - 4 augusti 2016 16:09

Jäklar vad jag varit dålig på att uppdatera. Beror nog mest på att jag varit kass på att träna, hahaha! Har varit bortrest ett tag, men är hemma igen, så nu är det full körning igen! Eller, ja, asså... igår var jag helt slut när jag kom hem, så det...

Av André Aldenhov - 27 juli 2016 19:03

  Idag hade jag ungefär 15 minuter över för träning. Det blev ett ganska långt superset... ...men det blev ganska bra. Pump!!!! ...

Av André Aldenhov - 26 juli 2016 07:26

Komprimerat inlägg: Har haft två dagar där jag bara vandrat runt bland hantlarna och gjort sånt som är snällt mot kroppen. Höga reps, låga vikter. Ja och lite ben och drag. ...

Presentation


Tyngdlyftning och annan träning!

Fråga mig

32 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards